Curriculare Lehrveranstaltungen
Offene Vorlesungen und Seminare für Studierende im Hochschulverbund
Überblick
Die Struktur des Startup Port als Verbund von sieben Hochschulen in der Metropolregion gibt den Studierenden aller Verbundeinrichtungen die exklusive Möglichkeit, auch an gründungs- und entrepreneurshiprelevanten Lehrveranstaltungen der anderen Einrichtungen teilzunehmen. Welche Veranstaltungen im Einzelnen für Gasthörer*innen geöffnet sind, ist nachfolgend aufgelistet.
Angebote
Fachhochschule Wedel
Vorlesung Entre- und Intrapreneurship
Nach der Vorlesung sind die Studierenden in der Lage, kreative Produktideen in Markterfolge zu überführen. Dafür beherrschen sie alternative methodische Herangehensweisen und lernen Themen wie Basics of Entrepreneurship, Basics of Social Entrepreneurship, Business Modelling, Ideation und Pitching.
Dozent: Henrik Sabban (Startup Bridge)
Format: Vorlesung
Prüfungsleistung: Final exam
Credits: 2
Degree: Bachelor
Ansprechpartnerin: Camila Munhoz (camila.munhoz@fh-wedel.de)
Workshop Entre- und Intrapreneurship
Die Studierenden wenden das Wissen praktisch in einer simulierten Start-up-Situation an. Ausgewählte Workshopinhalte sind: Geschäftsmodellentwicklung, Potentialanalyse, Stressmanagement, Gründerteams optimal zusammenstellen und zielgerichtet führen, Ideenworkshop, Strategieentwicklung für die eigene Gründung, Pitching und Businessplanerstellung.
Dozent: Henrik Sabban (Startup Bridge)
Format: Workshop
Prüfungsleistung: Participation and assignments
Credits: 3
Degree: Bachelor
Ansprechpartnerin: Camila Munhoz (camila.munhoz@fh-wedel.de)
Venture Challenge
Im Zentrum des Moduls steht ein Unternehmensplanspiel. Ziel ist es, eine neue Produktidee anhand eines Beispiels am Markt spielerisch zu etablieren und interaktiv zu erfahren, welche Herausforderungen und Fragestellungen, aber auch Methoden dabei Anwendung finden. In Gruppen von 3 bis 5 Studierenden durchlaufen die Teilnehmenden die Spielrunden, in denen die getroffenen Entscheidungen hinsichtlich ihrer Auswirkungen auf das Unternehmen der jeweiligen Gruppe simuliert werden.
Dozent: Henrik Sabban
Format: Vorlesung und Planspiel
Prüfungsleistung: Participation and assignments
Credits: 5
Degree: Bachelor
Ansprechpartner: Henrik Sabban (henrik.sabban@fh-wedel.de)
Technische Universität Hamburg
Marketing of Innovations
Intensives Lehrmodul mit verschiedenen Lehrformaten: This module will provide the opportunity to broaden and deepen your know how in the market-oriented management of innovations, both, in product and service markets. You will learn about how to make appropriate strategic decisions, how to forecast future market developments, how to use the creative power of users, how to use data about customers and competitors available in the internet, how to develop innovations according to customer needs, and how to introduce and sell innovations successfully.
Dozent: Christian Lüthje
Format: Problem-based learning (mix of input, flipped-classroom, cases)
Prüfungsleistung: Participation, assignments, written exam
Credits: 6
Degree: Master
Ansprechpartner: Marvin Klein (marvin.klein@tuhh.de)
Gründungsmanagement
Einführungsveranstaltung für Gründungs- und Startup Newbies
Dozent*in: N.N.
Format: Vorlesung mit interaktiven Mini-Cases
Prüfungsleistung: Einreichung Bearbeitung Mini-Cases
Credits: 2
Degree: Bachelor
Ansprechpartnerin: Chiara Ekchardt (chiara.eckhardt@tuhh.de)
Innovation Marketing
Projektseminar mit Zuarbeit in existierenden Startup/Innovationsprojekten: The aim of the course is to give students an insight into the practice of technology exploitation and innovation marketing. The technologies and product concepts are provided by so called idea providers. These idea providers may be, among others, researchers at universities and project teams working in research institutions with a technical invention or (prospective) entrepreneurs with a business idea.
Within the course the student teams will analyze the market potential of technology-based inventions or business ideas. They will define potential target customers in the market. Another important question to answer is, whether the market is still receptive for a given invention, or whether competitors have already exploited the full market potential. Finally, the student teams will also develop first ideas for the design of the marketing mix and write a report that is also handed to the idea providers.
Dozent: Christian Lüthje
Format: Projektseminar
Prüfungsleistung: Participation, presentations, project report
Credits: 6
Degree: Master
Ansprechpartner: Christian Lüthje (c.luethje@tuhh.de)
Negotiation Management
Mix aus Theorie und Anwendung: The purpose of the present course is to understand the theory and processes of negotiation as practiced in a variety of settings such as industrial marketing relations. A basic premise is that while students need analytical skills in order to develop optimal solutions, a broad array of negotiation skills is needed in order for these solutions to be accepted and implemented. Yet, even though we often negotiate, many students have limited knowledge about the strategies for and psychology of effective negotiations, which is going to be an important factor in their future careers. The course will highlight the components of an effective negotiation and teach students to analyze their own behavior in negotiations.
The course structure is experiential and problem-based, combining lectures, class discussion, assigned readings, media presentations, and the practice of negotiations. Through participation in problem-based negotiation exercises, students will have the opportunity to practice their communication and persuasion skills and to experiment with a variety of negotiating strategies and tactics. Through analysis of case studies, media, and discussion of readings on negotiation concepts and tactics, students will apply the lessons learned to ongoing, real-world negotiations.
Dozent: Christian Lüthje
Format: Problem-based learning (mix of input and negotiation exercises)
Prüfungsleistung: Negotiation reports
Credits: 3
Degree: Master
Ansprechpartner: Christian Lüthje (c.luethje@tuhh.de)
Universität Hamburg
Digital Innovation Lab
Projektformat, in dem Studierendenteams (M.Sc. BWL/WI/WINF) Prototypen aus Hard- und Softwarekompomenten entwicklen und bauen, die eine der UN-Nachhaltigkeitsziele addressieren.
Dozent: Prof. Dr. Jan Recker
Format: Workshop und begleitende Assistenzformate.
Prüfungsleistung: Two presentations in the course of the semester and a functioning innovation prototype (comprising hard and software components)
Credits: 6
Degree: Master
Ansprechpartnerin: Imke Grashoff (imke.grashoff@uni-hamburg.de)
Advanced Topics in Technology and Innovation Management
Offen für M.Sc. BWL & M.Sc. WiIng: Diese Lehrveranstaltung behandelt erweiterte Themen und aufkommende wissenschaftliche Erkenntnisse zu digitaler Innovation, digitaler Transformation und digitalem Unternehmertum als moderne Formen des Technologie- und Innovationsmanagement
Dozent: Prof. Dr. Jan Recker
Format: Lehrveranstaltung, die neben M.Sc. BWL auch für M.Sc. WiIng geöffnet wird
Prüfungsleistung: Final exam
Credits: 6
Degree: Master
Ansprechpartnerin: Imke Grashoff (imke.grashoff@uni-hamburg.de)
Management for Entrepreneurs
Betriebswirtschaftliche Grundlagen zur Unternehmensgründung
Dozentin: Dr. Martha de Vries
Format: Vorlesung mit intergrierter Übung
Prüfungsleistung: Final exam
Credits: 6
Degree: Bachelor
Ansprechpartnerin: Martha de Vries (martha@devries.de)
Unternehmertum für NIcht-Ökonomen
Betriebswirtschaftliche Grundlagen zur Unternehmensgründung
Dozentin: Dr. Martha de Vries
Format: Vorlesung mit intergrierter Übung
Prüfungsleistung: Final exam
Credits: 6
Degree: Master
Ansprechpartnerin: Martha de Vries (martha@devries.de)
Webseite Design
Grundlagen der Webseiten Gestaltung
Dozent: Dr. Rouven Seifert
Format: Workshop
Prüfungsleistung: none
Credits: none
Degree: Bachelor & Master
Ansprechpartner: Rouven Seifert (rouven.seifert@uni-hamburg.de)
Mobility
Case Studies zum Thema Mobilität und deren Geschäftsmodelle (Carsharing, …)
Dozent: Dr. Rouven Seifert
Format: Workshop
Prüfungsleistung: none
Credits: noneDegree: Bachelor & Master
Ansprechpartner: Rouven Seifert (rouven.seifert@uni-hamburg.de)
Digital Innovation, Transformation, and Entrepreneurship: MANAGING ARTIFICIAL INTELLIGENCE
Open for M.Sc. WiIng and M.Sc. BWL: We will examine a variety of traditional management topics – such as learning, innovation, performance, collaboration, development, and ethics – and explore how AI necessitates a change in how these aspects are managed in contemporary firms. Students can select a topic of their choice from a list of available questions and explore a question related to managing AI of their own choosing.
Dozent: Prof. Dr. Jan Recker
Format: Seminar
Prüfungsleistung: Two presentations and one written assignment
Credits: 6
Degree: Master
Ansprechpartnerin: Imke Grashoff (imke.grashoff@uni-hamburg.de)
Qualitative Methods for Business and Management
Open for M.Sc. WiIng and M.Sc. BWL: The unit introduces and discusses knowledge related to qualitative research design and processes. It will introduce different qualitative methods such as document analysis, participant observation, interviewing, focus groups, case study method, ethnography; modes and means of qualitative data analysis, and qualitative research publication and evaluation.
Dozent: Prof. Dr. Jan Recker
Format: Vorlesung
Prüfungsleistung: Final exam
Credits: 6
Degree: Master
Ansprechpartnerin: Imke Grashoff (imke.grashoff@uni-hamburg.de)
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